Mediátor

Mediátor je fyzická osoba, registrovaná v Zozname mediátorov, ktorý vedie Ministerstvo spravodlivosti SR.

Je to osoba, ktorá sa prostredníctvom svojich kompetencií snaží prispieť k mimosúdnemu riešeniu sporu prostredníctvom uzatvorenia dohody medzi spornými stranami.


Mediátor vs. Zákon o mediácii

Postavenie mediátora je podrobne upravené v Zákone č.420/2004 Z.z. v znení neskorších predpisov a je zhrnuté v nasledovnom Etickom kódexe mediátora:


Etický kódex mediátora

Preambula
Etický kódex mediátora (ďalej len kódex) stanovuje požiadavky kladené na profesionálny a morálny kredit vykonávateľa mediácie ako jedného z najefektívnejších alternatívnych prostriedkov riešenia konfliktov a sporov. Poslanie mediátora, ako profesionálne vyškoleného sprostredkovateľa pre ukončenie sporu alebo konfliktu, zapísaného v Registri mediátorov Ministerstva spravodlivosti SR, je pomôcť tomuto procesu všetkými prostriedkami, ktoré sú v súlade s právom, morálkou a dobrými mravmi. Jeho výsledkom je vyriešenie konfliktnej situácie a jej potvrdenie formou mimosúdnej dohody.

Článok 1
Vzťah mediátora k stranám sporu.
Povinnosťou mediátora pred začatím procesu mediácie je poučiť strany o:

  • dobrovoľnosti ich účasti,
  • možnosti v ktorejkoľvek fáze mediáciu prerušiť, resp. ukončiť,
  • skutočnosti, že finálne riešenie spočíva v slobodnej vôli zúčastnených strán,
  • odplatnosti služby mediátora na základe dohody,
  • úlohe mediátora, ktorá nespočíva v rozhodovaní, ale v riadení procesu, ktorý by mal dospieť k uzatvoreniu dohody,
  • o dôvernosti celého procesu.

Článok 2
Vedenie procesu mediácie
Proces mediácie spočíva na nasledovných zásadách, ktorými sa mediátor riadi:

  • nestranne vedie rokovanie za účasti oboch strán sporu, alebo za účasti ich právnych zástupcov, prípadne s každou stranou zvlášť,
  • vedie strany k tomu, aby dobrovoľne prevzali zodpovednosť za riešenie sporu,
  • koncipuje návrh mediačnej dohody, ak túto úlohu neprevzali samotné strany sporu,
  • zvažuje svoje zásahy v každej fáze procesu mediácie, je nestranný a objektívny, vytvára pre obe strany rovnaké podmienky,
  • vytvára pozitívnu atmosféru a ovzdušie vzájomnej dôvery,
  • v prípade, že rokuje s každou stranou zvlášť, tlmočí získané poznatky len po súhlase dotknutej strany,
  • mediátor zachováva mlčanlivosť o faktoch zistených pred, počas a po mediácii od sporových strán s výnimkou prípadov, keď ho zákon tejto mlčanlivosti zbavuje.

Článok 3
Vzájomné vzťahy medzi mediátormi.
Mediátor:

  • nevstupuje do mediovaného sporu a nezasahuje do sporu mediovaného iným mediátorom,
  • verejne neprejavuje kritiku voči vedeniu mediácie iným mediátorom a voči dohodám iných mediátorov.

Článok 4
Záväzky mediátora k profesii.
Mediátor:

  • sa prezentuje kvalitným výkonom svojho povolania, pričom pri reklame a získavaní klientov zachováva jej primeranosť a musí vychádzať z pravdivých skutočností o osobe a výsledkoch práce mediátora,
  • sa priebežne vzdeláva a skvalitňuje svoje mediačné zručnosti,
  • by mal pri každej príležitosti zvážiť, či je kompetentný mediovať konkrétny prípad, ak jeho praktické skúsenosti, alebo výcvik nesúvisia s mediovaným sporom,
  • môže svoje skúsenosti mediátora plne využívať ako účastník rôznych profesionálnych združení a spolkov mediátorov, zameraných na skvalitnenie práce mediátorov a zlepšenie výsledkov mediácie, jej propagácie medzi laickou verejnosťou.