ÚČASTNICI MEDIÁCIE

ZÁKLADNÍ ÚČASTNÍCI MEDIÁCIE

  • Strany sporu – účastníci, ktorí riešia svoj vzájomný konflikt. Ten môže byť medzi dvoma, troma alebo viacerými stranami sporu (preto aj rozlišujeme bilaterálnu – dvojstrannú a multilaterálnu – viacstrannú mediáciu).
  • Mediátor – neutrálna, nestranná osoba, ktorá pomáha stranám sporu nájsť riešenie ich vzájomného konfliktu.

Prítomnosť iných ľudí pri mediácii je záležitosťou vzájomnej dohody strán sporu. Je dôležité, aby strany sporu zvážili, či je prítomnosť iných účastníkov prospešná, alebo naopak bude ich prítomnosť mediačný proces iba sťažovať a zbytočne predlžovať.


INÍ ÚČASTNÍCI MEDIÁCIE

  • Zástupcovia strán – sú osoby, ktoré zastupujú strany sporu pri procese mediácie. Najčastejšie ide o právnych zástupcov, ale nie je vylúčená ani prítomnosť zákonných zástupcov, ak by bola stranou sporu napr. neplnoletá osoba alebo osoba s obmedzenou právnou spôsobilosťou. Zástupcovia strán poskytujú stranám sporu podporu, informácie, v niektorých prípadoch aj spolurozhodujú so stranou sporu a môžu byť veľmi nápomocní najmä v otázkach práva a zákonnosti.
  • Znalci a experti – obdobne, ako pri súdnom konaní, poskytujú stranám alebo mediátorovi odborné informácie, potrebné pri mediačnom procese a vypovedajú o ostatných odborných záležitostiach konfliktu. Ich hlavným prínosom sú nezávislé, objektívne a hlavne odborné rady. Môže ísť o právnych, finančných, výchovných alebo rodinných poradcov.
  • Iní odborníci alebo odborné inštitúcie – ak strana sporu potrebuje aj inú formu pomoci, ktorú jej mediátor nemôže z rôznych (najmä odborných) dôvodov poskytnúť, odporučí mediátor pomoc ďalšieho odborníka, napr. lekára, psychoterapeuta, zdravotnícke zariadenie a pod.
  • Osoby konfliktom a jeho riešením nepriamo zasiahnuté – napr. príbuzní, susedia, kamaráti, spolužiaci strán sporu… Konflikt a jeho riešenie sa odráža na ich vzájomnom vzťahu, ktorý spätne nepriamo ovplyvňuje priebeh i výsledok riešenia konfliktu.
  • Ďalšie osoby v závislosti od typu sporu – účastníkom mediácie môže byť napr. aj nadriadený (v prípade pracovného sporu ), učiteľ (v prípade školskej mediácie)…