NEZODPOVEDNÝ KONATEĽ – dohoda o uznaní dlhu.

Konateľ obchodnej spoločnosti sa  v roku 2019 obrátil s objednávkou na prepravu na  auto prepravcu, s ktorým sa následne dohodol na preprave svojho tovaru zo Slovenska do Talianska.

Prepravca – dodávateľ  pre obchodnú spoločnosť – odberateľa vykonal 4 prepravy, vyfakturoval 4x po 1300 Eur, avšak odberateľ za tieto poskytnuté služby nezaplatil. A nie len to. Odberateľ prestal s dodávateľom komunikovať, zatajoval sa , nedvíhal telefóny. Situáciu začal dodávateľ riešiť tak, že navštívil sídlo spoločnosti odberateľa, kde sa len riadne rozčúlil no nič nedosiahol. Nepomohli ani prosby, žiadosti ani vyhrážky. Na Slovensku nič neobvyklé.

Dodávateľovi z dôvodu nezaplatenia prepravy vznikla škoda vo výške 5200 Eur a to bolo treba ešte zaplatiť  náklady za leasing auta ktorým bola vykonaná preprava, náklady za naftu, mzdu vodiča, diaľničné poplatky …. atď.

V situácii, kedy dodávateľ dĺžil odberateľovi viac ako 5000 Eur sa konateľ prepravnej spoločnosti približne po roku od vzniku situácie obrátil na naše mediačné centrum so  žiadosťou o pomoc s riešením situácie.

Mediátor po oboznámení sa s prípadom zvážil, že spor je vhodný na riešenie prostredníctvom mediácie. Následne zaslal konateľovi spoločnosti výzvu – predvolanie na poučenie a podpis dohody o začatí mediácie.  Bez odozvy. Konateľ zásielku neprevzal a tak isto odmietal komunikovať telefonicky či osobne. Keďže nastala táto patová situácia, kontaktoval mediátor listom následne všetkých spoločníkov uvedených v obchodnom registri spoločnosti odberateľa s tým, že ich informoval o situácii v ich spoločnosti.

Podľa vyjadrenia spoločníkov, títo nemali ani tušenie o aktivitách ich konateľa. Jeden zo spoločníkov privolil k osobnému stretnutiu. Na tomto stretnutí a po oboznámení sa so situáciou spoločník navrhol riešiť spor tým, že ako spoločník  – súkromná osoba uzná dlh v plnej výške nesplateného záväzku, zoberie celý dlh na seba a dlh zaplatí v splátkach podľa dohodnutého splátkového kalendára.

O zmene situácie informoval mediátor 1.stranu sporu – dodávateľa. Ten súhlasil so stretnutím oboch sporných strán za účasti mediátora. Mediátor následne sprostredkoval stretnutie zástupcu dodávateľa a spoločníka spoločnosti odberateľa v kancelárii mediačného centra.

Po riadnom poučení a podpise dohody o začatí mediácie uzatvorili sporné strany mediačnú dohodu, predmetom ktorej bolo uznanie dlhu spoločníka odberateľa a schválenie splátkového kalendára na 10 mesiacov. Po podpise dohody sa spoločník  odberateľa zástupcovi dodávateľa ospravedlnil za vznik situácie.

Dodávateľ bol spokojný s uzatvorenou dohodou tiež.  Potešilo ho tiež to, že spoločník v rámci mediačnej dohody okrem dohody o zaplatení pohľadávky uhradil pre zachovanie dobrého mena jeho spoločnosti aj náklady spojené s mediáciou ktoré predstavovali čiastku 413 Eur.

PS:
Konanie konateľa malo aj dôsledky vo vnútri odberateľskej firmy. Po prevalení kauzy spoločníci vykonali audit a zistili že podobné praktiky konateľ  uplatnil voči viacerým spoločnostiam – dodávateľom či odberateľom. Následne tohoto nezodpovedného konateľa odvolali. Čo je dôležité dodať je skutočnosť, že dopravca pre odberateľa začal opätovne poskytovať dopravné služby. Vopred sa však dohodli na podmienkach ďalšieho obchodu. Odberateľ platí zálohovo 50% pri zadaní zákazky a zvyšných 50% na faktúru so 14 dňovou splatnosťou. Platby platí vždy načas.

Dohodnúť sa oplatí….

%d blogerom sa páči toto: